Voor lichaam en geest

Preventie training

"Of je lekker in je vel zit, je kiplekker voelt of fit bent" is afhankelijk van je geestelijke en lichamelijke gesteldheid. Wij leven in een tijdperk waarin steeds hogere eisen worden gesteld aan inzet, flexibiliteit en doorzettingsvermogen. Hierdoor kan de gezondheid onder druk komen te staan, met lichamelijke klachten als gevolg.

Preventie training is dan een van de mogelijkheden om deze klachten te verminderen of te verhelpen.

Het resultaat van specifieke oefeningen kan dan worden bevorderden. In het algemeen blijkt echter dat men thuis niet over de adequate middelen beschikt om oefeningen goed te kunnen uitvoeren, toch kunnen wij oefeningen voor thuis meegeven die zonder dure apparaten kunt uitvoeren.

Te denken valt aan:

  • Mensen die een goede conditie en een gezond lichaam belangrijk vinden
  • Sportmensen die begeleiding nodig hebben, om hun gewenste resultaat te bereiken
  • Ouderen die specifieke lichaamsfuncties willen stimuleren
  • Al met al de belastbaarheid van hun lichaam te vergroten, waardoor de kans om klachten te krijgen kleiner wordt

Klachtgerichte training te denken valt aan:

  • A- specifieke lage rug klachten
  • Nek-schouderklachten
  • Parkinson
  • Dementie
  • Voor ouderen beter leren lopen

Een optimale persoonlijke begeleiding wordt gewaarborgd door de permanente aanwezigheid van een gecertificeerd trainer. Bij uw aanmelding wordt een aparte afspraak gemaakt, hierbij vindt een intake en screening plaats en wordt er een trainingsschema samengesteld naar uw wensen en onze inzichten.

De eerste afspraak leren wij u tevens de oefeningen uit te voeren, hierbij wordt tevens bepaald welke gewichten, hoeveel series en herhalingen, etc. Bij de tweede afspraak leren wij u de apparaten in te stellen en controleren wij de uitvoering van de oefeningen, indien nodig worden die gecorrigeerd. Bij de derde afspraak kijken wij of u de uitvoering van de oefeningen en het instellen van apparaten kunt combineren. De eerste 3 afspraken zijn een 1-op-1-situatie, daarna bent u vrij om te komen wanneer u wilt binnen de gestelde openingstijden. Deze opzet is mogelijk omdat de groepsomvang is beperkt tot slechts 25 sporters tegelijk.

De wervelkolom en de rugspieren moeten sterk zijn om stabiliteit te kunnen leveren!

Mensen met rugklachten krijgen praktisch altijd hetzelfde advies: 'Versterk de rug- en buikspieren'. Maar als dat zo'n goed recept is, waarom heeft dan nog steeds 85-90% van de bevolking rugklachten? En waarom worden de klachten bij deze groep mensen veelal erger?

Het bovenstaande advies is een veel te algemene en simpele benadering van het probleem en in combinatie met de verkeerde keuze van krachttraining die daarna toegepast moet worden zal dit zeker niet helpen bij het voorkomen en/of verhelpen van rugpijn. Zoals gezegd moeten de wervelkolom en de rugspieren op de eerste plaats sterk zijn om stabiliteit te kunnen leveren en daarbij moet je het uithoudingsvermogen van de rugspieren verbeteren.

De rugspieren zijn houdingsspieren en hebben als functie het lichaam te stabiliseren en daarom moet je deze spieren ook op deze manieraanspreken. De functie van de rugspieren is niet om een bolle houding te creŽren De rugspieren moeten we niet ontzien maar juist op een goede manier aanspreken en trainen! We belasten en trainen de rugspierenveelal verkeerd en extra zwaar door onder andere ons zittende bestaan, terwijl het lichaam juist is gemaakt om te bewegen!

Gezondheid van de wervelkolom gaat op de eerste plaats niet om het sterker en/of flexibeler maken van de rugspieren maar vooral om het uithoudingsvermogen van de rugspieren te vergroten zodat deze spieren de kracht die ze hebben kunnen behouden over een langere periode.

Een optimale persoonlijke begeleiding wordt gewaarborgd door de permanente aanwezigheid van een gecertificeerd trainer Klachtgerichte training De wervelkolom en de rugspieren moeten sterk zijn om stabiliteit te kunnen leveren