Fitness. Het is nooit te laat om te beginnen!

Fitness

Met fitnessen vergroot u uw uithoudingsvermogen, de toename van kracht, vermindering van vermoeidheid en een fit gevoel. Daarnaast houdt u met fitness uw gezondheid op peil want bewegen is goed voor uw lichaam. Als u daarnaast goed en gevarieerd eet, voldoende rust en ontspanning neemt werkt u optimaal aan een gezond lichaam.

Het is nooit te laat om te beginnen!

Fitness is een verzamelterm voor activiteiten die ervoor zorgen dat je in een betere algehele conditie komt. Hieronder valt onder meer de groei van spiermassa (kracht training), de verbetering van het uithoudingsvermogen (cardio fitness), lenigheid, snelheid en coordinatie.

Coach geeft les

Wat is fitness?

Over het algemeen is fitness erop gericht het lichaam te belasten, waardoor de belastbaarheid vergroot wordt. Doordat fitness activiteiten ervoor zorgen dat het lichaam terug in balans komt, pakt het de belangrijkste doelstellingen van de meeste mensen vanzelf aan, waaronder afvallen. Door meer spiermassa op te bouwen ga je bijvoorbeeld meer calorieŽn in rust verbranden, waardoor het lichaam vanzelf gaat afslanken. De cardio activiteiten (zoals fietsen of hardlopen) zorgen voor een directe verbranding van calorieŽn, en -op een hoger niveau- zorgen ze ook voor een verhoogd rustmetabolisme.

Met fitnessen vergroot u uw uithoudingsvermogen, de toename van kracht, vermindering van vermoeidheid en een fit gevoel

De voordelen van fitness

De spieren worden sterker

Motoreenheden zijn zenuwen en de daarbij behorende vezels in de spieren. Wanner spieren "normaal" worden gebruikt, worden niet alle motoreenheden aan het werk gezet. Door de samentrekking van de spier tijdens de oefeningen, worden wel alle beschikbare motoreenheden actief gemaakt, ook de sluimerende.

De zenuwimpulsen verbeteren omdat de krachten worden gebundeld. Hoe duidelijker het lichaam de zenuwimpulsen kan doorgeven, hoe meer en sneller vezels in de spier geactiveerd kunnen worden.

De onderlinge samenwerking tussen de spieren neemt toe, omdat de intermusculaire coŲrdinatie verbetert. Als de weerstand verhoogt wordt, gaan alle andere spieren rondom het te bewegen gewricht zich ook aanspannen. De omliggende spieren "helpen" de te trainen spier. De spier die men wil trainen, noemt men de agonist. Deze zal aanvankelijk afgeremd worden in zijn werking, omdat de spier met de tegenovergestelde werking, de antagonist, zich aanspant. Hoe getrainder de agonist is, hoe minder "hulp" de omliggende spieren zullen leveren.

De spier kan na een tijdje een grotere weerstand overwinnen, omdat de vezels in de spier beter samenwerken. Dit kan je vergelijken met 2 groepen die aan touwtrekken doen. Bij één groep trekt iedere lid hard, maar niet georganiseerd en niet gelijktijdig. De andere groep is heel georganiseerd en de leden trekken op hetzelfde moment aan het touw. Het is niet echt moeilijk te voorspellen welke groep de wedstrijd zal winnen. Om te voorkomen dat de spanning op pezen te groot wordt, heeft het lichaam een ingebouwd beschermingsmechanisme. Dit zorgt ervoor dat de spier automatisch geremd wordt, waardoor de pees niet scheurt.

De pezen worden sterker

Om evenwicht te bekomen, moeten ook de pezen versterkt worden. Dit is net wat een goed uitgekiend programma doet: door de toegenomen belasting worden de pezen soepel en versterkt.

De spieren worden groter

Het volume van de spiervezels neemt toe. Dit noemt men hypertrofie. Wanneer je krachtoefeningen doet, komen er kleine scheurtjes in de spiervezels. Vanaf dat moment begint het lichaam met een herstelproces om die scheurtjes te genezen. De spieren worden hierdoor sterker en groter. Het hormoon testosteron speelt hierbij een belangrijke rol, daarom is het ook dat wanneer mannen en vrouwen dezelfde fitness oefeningen doen, mannen meer spiermassa krijgen. In het vrouwelijk lichaam komt testosteron niet, of in zeer kleine aantallen, voor.

De botten worden steviger

Zelfs bij oefeningen op hogere leeftijd, worden de menselijke botten steviger wanneer je regelmatig traint op kracht.

De systemen voor energie functioneren beter.

De systemen die zorgen voor de energie in het lichaam, gaan beter functioneren. Fitness oefeningen verbeteren de kwaliteit van het metabolisme. Hierdoor verkrijgt men een schonere verbranding van suikers en vetter. Je kan dit vergelijken met een kachel: een goed onderhouden kachel brandt beter dan een oude, roestige kachel.

Fitness versterkt de anaŽrobe training

Krachttraining versterkt het effect van anaŽrobe training. Als je wil vermageren is het daarom aangeraden om regelmatig fitness oefeningen te doen. Hoe meer spierweefsel je hebt, hoe beter de stofwisseling en de vetverbranding functioneert. Zelfs als je lichaam in rust is, wordt er meer en schoner energie verbrand.

Belangrijk om te weten is dat wanneer je krachttraining doet, je sterker wordt, maar de zichtbare resultaten worden pas na 2 maanden duidelijk. De toegenomen kracht in de eerste 2 maanden is het gevolg van de samenwerking van de spieren (inter- en intramusculaire coŲrdinatie), terwijl de hypertrofie (het groter worden van de spieren) pas na 8 weken een rol gaat spelen.

Het regelmatig doen van fitness oefeningen biedt ontelbare voordelen. De meeste mensen geven gewichtsverlies als belangrijkste doel van hun fitness programma op, of ze willen er gespierder en fitter uitzien. Toch zorgen regelmatige fitness oefeningen niet alleen voor een mooier lichaam, maar biedt het nog tal van voordelen. We sommen er enkele op:

Een betere nachtrust

Studies bewijzen dat mensen die 3 maal per week een goed uitgebalanceerd programma voor krachttraining volgen, een betere nachtrust hebben dan mensen die dit niet doen.

Meer energie

Regelmatig fitnessen verhoogt het gehalte aan endorfine in het menselijk lichaam, wat zorgt voor meer energie. Het doen van fitness oefeningen is een zeer goede manier om vermoeidheid te bestrijden. Sommige mensen gebruiken als excuus dat ze te moe zijn om, na hun dagtaak, nog even fitness oefeningen te doen. Het goede nieuws is dat 3 maal per week een halfuurtje fitness oefeningen doen, zorgt voor een verhoogd energiepeil! Zeg maar vaarwel tegen de vermoeidheid, dus geen excuus!

Een verbeterd zelfbeeld

De meeste mensen die regelmatig fitnessen zien er niet alleen beter uit, ze voelen zich ook beter, zowel lichamelijk als geestelijk. Weten dat je iets goed doet voor je lichaam zal je zelfbeeld vergroten, wat uiteindelijk je zelfvertrouwen doet toenemen.


Sport en bewegen voor senioren

Hoe fitter u bent, hoe meer u kunt genieten van het leven. Fitness heeft ook op oudere leeftijd bijzonder gunstige effecten op de algehele gezondheid. Move2sport in Santpoort begeleidt u dan ook graag met vitaler ouder te worden en langer van het leven te kunnen genieten!!

Lekker sporten én veel gezelligheid

Move2sport in Santpoort helpt u graag met het verbeteren van uw lichamelijke vitaliteit. Maar er is meer dan alleen dat. Onze leden blijven graag na de les nog even hangen om gezellig samen een gratis kopje koffie of thee te drinken. Lijkt u dit wat? Neemt u dan telefonisch contact op via 023-5373890 of neem contact met ons op via het contactforulier onder aan de pagina. We nodigen u graag uit om een week lang kennis te maken met alle faciliteiten die Move2sport Santpoort te bieden heeft zonder enige verplichtingen.

Hoe fitter u bent, hoe meer u kunt genieten van het leven